onsdag 9. januar 2013

Diett er noe dritt..

Jeg tenkte å bruke overskriften: "slank og sexy på 3 uker" eller "Slik kommer du i sommerform" - for å sette leserrekord, og deretter si - haha; lurte deg! Men uffda, så ondsinnet er jeg da ikke.

Ok - januar er her. Jeg har nylig overgått meg selv med morgenspinning, og blir oppriktig overrasket over oppmøte 06.30. Selv føler meg helt vill og gal som greier dra meg ut av gode drømmer og varm dundyne, klemme på meg en alt for trang treningstights og ta på litt maskara i et forsøk på å se litt piggere ut enn jeg føler meg. God morgen Helene - du er best, stå på, heier på deg.Og vi er igang.

Det er ingen tvil om at dette er tiden for overfylte treningssenter, større akitvitet i tur-og joggeløyper, og ikke minst hovedfokus i media, hvor den ene overskiften slår den andre ihjel. Det herjer det vanlig "januar-hysteriet". Og helt ærlig - jeg skjønner det veldig godt.

Desember mnd inneholder helt klart en større andel av festligheter - som ofte innbærer et matgilde av en annen verden. Mat vi ellers ikke spiser gjennom året, og dermed smaker ekstra godt. Hyppighet av fete middager - så selv små porsjoner blir litt i overkant av energibudsjettet, dessert og selvfølgelig må vi ha småkaker stående overalt, og servere til alle døgnets tider.

Nå er dette gammelt nytt og trenger ikke ytterligere repetisjon. Elg er elg og hjort er hjort.
Nytt år, nye muligheter. Bukselinningen strammer litt ekstra og vi må sette inn støtet for sommeren.
Har vi aldri trent før, så skal vi trene minst 4 dager i uken. Sukkerstopp, vertfall til midten av februar. mon tro om Freia legger inn det i budsjettet?

Når man føler at julen har dratt med seg noen kilo ekstra, sammen med alle ugjerninger fra resten av fjoråret, er det helt naturlig å kjenne at de helst skulle vært borte IGÅR!Jeg skjønner at å snakke om LIVSTILSENDRING og TING TAR TID er gørr kjedelig når man føler seg FEIT.

La meg begynne min preken med vekten. Det handler nemlig ikke om den. Slutt å vei deg hver dag. Fra en dag til en annen, eller fra morgen til kveld kan variere opp og ned 2 kg. Du trenger ikke ha en umulig kropp av den grunn. Faktisk kan vekten stå helt stille i ukesvis før det "løsner". Av veing anbefaler jeg å gjøre det max en gang i uken. Eller naturligvis - ta en inbody, så du faktisk får et mer konkret bilde av hva er kg fett og hva er kg muskelmasse.

Videre vil jeg anbefale å begynne med der skoen trykker. Kosthold, trening, vekt, kroppsammmensetning - alt er et produkt av bivirkninger av dine handlinger. Okey, så høres det passe logisk ut, men poenget er at alt begynner med handlingen du skal gjennomføre ikke hva vekten skal vise. Om du kjenner deg igjen i noen av punktene under - begynn med akkurat det:

1. For store porsjoner - sitt alltid ned og spis, spis sakte (jeg mener det - prøv!)
2. Dårlige måltid - begynn med å endre ett av måltidene. Eks. lunsj er pølse i brød på bensinsstasjonen, bytt til to grove brødskiver med skinke og egg.
3. Søtsug/sukkerinntak - hyppige små måltid gir mer balansert blodsukker og forebygger ofte søtsug. Ha en lørdag i uken hvor det er ok.
4. Fysisk inaktiv - begynne med å gå tur x 2 per uke. Øk deretter til 3 turer i uken. Vurder evt. treningssenter - men ha en PLAN på hva du skal gjøre - x 2 per uke.
5. Trener 2 ganger i uken - vil bli superfit til sommeren. Øk med èn gang i uken (det er tross alt en stor % endring)
6. Usikker på eget kosthold, trening eller hva som er lurt å gjøre videre - søk hjelp. Vi i Livskraft består av både ernæringsfysiologer og personlige trener og kan faktisk en god del om dette, og ikke minst kan lage en god plan for nettopp DEG, som du greier å følge fordi den handler om ditt utgangspunkt og hva som er realistisk.

Se på det slik - å søke hjelp hos profesjonelle sparer deg for mye tid. Vi har sammen med lang skolegang innen faget prøvd og feilet mye selv. Så vet vi mer om hva som fungere og hva som ikke fungere, og vil derfor ha gode muligheter til å tilpasse det for deg.

Dette var noen av de utfordringene jeg møter oftest hos kunder, og noen av løsningene. Men ingen sier det er enkelt.

Mange mennesker er i stor grad utålmodige. Jeg er en av dem. Min historie kan du gjerne få en annen gang. Men la meg si det slik - jeg skjønner deg som synes dette er vanskelig. Mitt ønsker ar at du skal finne din flytsone - der du trives med kostholdet ditt, treningen din og ikke minst deg selv. Diett er ganske enkelt noe dritt. Livsstilsvaner derimot....de er selve livet.

Store ord- stor på jord.
Hjertelig hilsen den sinnsykt superspreke morgenfugelen - djises; du er god Helene!

Ha en fantastisk uke - fyll den med det som fyller deg:)









2 kommentarer:

  1. Kanonbra innlegg! Du er GOD, stå på Helene:)

    SvarSlett
  2. Sitter her og sniker litt på bloggen deres. Jeg er vel et levende eksempel på at du har så rett, så rett i det du skriver her, Helene :) Blogg mer, dere skriver mye interessant :)

    Klem fra Anette - fornøyd Livskraftkunde :)

    SvarSlett