søndag 2. desember 2012

Min livskrafthistorie


På vei til et lettere liv....

Det er i begynnelsen av oktober dette året. Jeg er i en vanskelig periode i livet mitt på dette tidspunktet. Jeg har sett utviklingen på kroppen min, jeg har blitt en stor person. Jeg tør ikke lenger gå i korte kjoler, liker ikke å pynte meg, og vanlig klær blir en utfordring. For å føle meg litt bedre bruker jeg  “hold in” strømpebukser, uansett om jeg går i kjole eller har på meg bukse. Jeg går på vekta denne ettermiddagen, tallet som kommer til syne er som et kraftig slag i fjeset. Vekten viser 94 kg. Det er 15 kg mer enn for 1 år siden. Nå må jeg gjøre noe, eller velge å være overvektig resten av livet. Jeg sender derfor melding til Helene; “Jeg ønsker meg bursdagsgave fra Livskraft i år”.

Helene kartlegger meg i forhold til kosthold, tar en kroppsanalyse og måler midje, mage, lår og armer. Vi sette opp hovedmål for 8 uker frem i tid, med delmål for hver uke. Hun forteller hva som kreves videre og hva hun kan bidra med. Jobben må jeg allikevel gjøre selv.

Min første treningsøkt blir styrketrening i Livskraftstudioet, denne økten gjør at jeg begynner å gråte. At jeg har latt det gå så langt, at jeg ikke en gang klarer holde kroppen oppe i en planke. Helene seier til meg at det blir lettere, dette blir min drivkraft. Jeg går en kraftig runde med meg selv etter denne økten. Det blir lettere, det er det eneste jeg tillater meg å tenke. Neste økt er joggetur i Sandtangen, denne turen gjør at jeg spyr midt i løypa.

Min neste måling viser at jeg har tatt av 1,5 kg. Da kommer tanken tilbake, «det blir lettere»  Jeg blir mer motivert nå, fettet forsvinner faktisk. Jeg er på uke 1 i denne prossessen. Helene har satt opp ett kosthold og styrkeprogram på 8 uker. Målet i denne perioden er 8 kg på 8 uker, alt som kommer over blir en bonus for meg. Hver uke blir jeg målt og vi gjennomgår hvordan den siste uken har vært. Jeg får underveis tips i forhold til variasjoner i kostholdet og får ny motivasjon av tallene som møter meg hver uke.Vi trener sammen tre dager i uken, to styrkeøkter med en kort intervalløkt på styrkedag 2 (tabata/tredemølle) og en dag jogging ute. For hver måling og trening, både ser jeg og kjenner stadig fremgang. Jeg får mer energi og overskudd. Større tro på meg selv. En skikkelig boost får jeg en dag jeg skal rekke toget. Før var det et slit for meg og småjogge til toget, og kom alltid «hæsende» opp til perongen- nå er det noe jeg klarer uten særlig anstrengelse og med pust som den 22 åringen jeg er. For hver uke klarer jeg møte mine verste fiender på mange forskjellige nivå. Jeg klarer motstå å forsyne meg i store mengder av mor sine fantastiske fløtepoteter i familie selskap, og mens de andre spiser karamellpudding til dessert lager jeg meg en skål med bær. Faktisk er jeg helt fornøyd med det. Å gå ned i vekt smaker bedre.

Jeg lyver hvis jeg seier at dette har vært en lett prosess, det har vært en jobb. Men aldri siden jeg begynnte denne prossessen har jeg tillat meg å tenke tanken om å gi opp. Mitt eneste mål har vært «det blir lettere». 8 uker er gjennomført og jeg gikk på vekten igjen i dag. Den viste 79,6 kg! Jeg har på disse ukene ikke bare oppnådd mer en jeg noen gang trodde var mulig, jeg har også fått interesse for en ny livsstil- gode matvaner, trening og hva det gjør med hele meg som person. Nå settes nye mål, - jeg skal ned til 70 kg. På sikt har jeg ett ønske om å få markerte muskler, og jobbe videre med å endre kroppen min til en stram og sunn kropp. Av hovedmålet mitt har jeg 9,6 kg igjen, dette skal jeg klare innen sommeren 2013. Mitt råd til de som ønsker og sette i gang med en vektreduksjon er: Søk hjelp til å lage en plan for deg som du greier gjennomføre, bestem deg for hva du vil oppnå på kort og lang sikt. Men mest av alt; Gå en runde meg deg selv, det er kun DU som kan gjøre noe med kroppen og livsstilen din. Sett deg realistiske mål, men prøv alltid og press deg litt mer enn du tror du klarer, og tenk ALLTID «det blir lettere»

Anette

 NB: det kommer før/etter bilder fra disse 8 ukene. Og ikke minst...forsettelsen. Vi er alltid på vei:)

7 kommentarer:

  1. Helt fantastisk! Lykke til med et lettere liv. Jeg blir rørt.
    Marie

    SvarSlett
  2. Kjempefint innlegg, stå på! :)

    SvarSlett
  3. Flinke Anettusen! Eg er stolt :)

    SvarSlett
  4. For en kraft! Dette var sykt motiverende, helt fantastisk:-)

    SvarSlett
  5. Fantastisk bra innsats! Du må ha lykke til videre! En god motivator for alle som vil ned i vekt :)

    SvarSlett
  6. stolte av deg Anette :) kjempe flinke, eg og må i gang med någe sånt itte fødselen tenke eg. du og Miriam e e veldige inspirasjonar! klem Marita

    SvarSlett
  7. For et flott innlegg!Stå på videre!

    SvarSlett