mandag 23. juni 2014

Møt Tina fra jenter og jern

Det startet en januarkveld for over et og et halvt år siden, en tidligere kollega sendte meg en melding om jeg hadde lyst å være med på et kurs som heter Jenter og jern på Livskraft. Dette kurset handlet om sunn mat og trening, noe som hørtes veldig interessant ut for meg som er veldig glad i trening og sunt kosthold. Jeg meldte meg på.
I tillegg fikk jeg med meg en god støttespiller i mamma som også meldte seg på.

Jeg har alltid likt å holde meg i form, har trent regelmessig og spist sunt, trodde jeg. I februar startet kurset opp det vi fikk et godt foredrag om kosthold. Det var da det gikk opp noen lys for meg at det jeg hadde spist ikke var så veldig sunt, men den gang ei- nå skulle jeg endelig få lære om hva sunt kosthold egentlig var. Etter den dagen forandret hele livsstilen seg. Usunn mat ble byttet ut med sunn, god og ikke minst næringsrik mat, rene råvarer og masse friske grønnsaker. Jeg som har benyttet meg av mange ulike slankemetoder som shaker, lite kalorier osv. og aldri klart å holde vekten fant fort ut at dette var noe jeg likte. kroppen responderte raskt, og jeg følte meg sunn! Energien økte samtidig som de vanskelige kiloene sakte men sikkert begynte å slippe. Det ble en fryd å gå på trening. Jeg gledet med alltid til onsdagene når det var klart for trening med jenter og jern gjengen.
Bildet til venstre er før jeg startet på jenter og jern. Etterbilde til høgre.
Trening for meg har alltid vert spinning. Styrketrening har jeg aldri likt så det droppet jeg. Når jenter og jern kurset startet fikk jeg øynene opp for styrketrening, det ble bare kjekkere og kjekkere, og jeg kjente at kroppen ble sterkere, strammere og jeg følte meg bedre. Enda kjekkere var det når mestringsfølelsen kom og jeg kjente at jeg klarte mer og mer. Det var ikke et ork og komme seg på trening lenger, heller en sann glede av følelsen som kom etter trening. Endelig klarte jeg å kvitte meg med de ekstra kiloene jeg hadde (hele 10kg!), noe jeg ikke hadde klart uten jenter og jern kurset med flinke motiverte personlige trenere, og meg å mamma som motiverte hverandre i en travel hverdag. Der vi planla mat for uken, treninger og helgene ble det laget sunne å gode middager og desserter.

Jeg elsker den nye livsstilen min. Et år etter jenter og jern har jeg fortsatt klart og holde vekten, spiser fortsatt sunt og trener og synes livet egentlig er helt fantastisk, samme person men i en sunnere og sterkere kropp! Og viljestyrken er det vertfall ikke noe å si på;)

3 tips fra Tina:


1. Planlegg måltider og middager for uken og handle inn en gang i uken.
    Planlegg kvelden før og lag maten klar for neste dag.
2. Sett deg del mål og gi deg selv enn premie når du har nådd målet ditt,
    det gjorde jeg.
3. Aldri gi opp, har du en dårlige dag, og skeier ut. Start på nytt med blanke
   ark dagen etter. Aldri si til deg selv "jeg starte på mandag" da er det lettere
   å utsette det enda lenger (start nå).

Oppskrifter fra Tina:


Meksikansk suppe. Sunn og god Helge kos!
Til 4 pers:
  4 løk
  1 hvit løk
  1 chili
  2 bokser grov hakka tomat
  1 glass salsa uten sukker
  1 liter vann Grønnsaks buljong
Hakk kvitløk, løk og chili og fres i ei gryte med litt olje. Ha oppi grovhakka tomat, salsa, vann og buljong og kok i 30 min. Smak til med salt og pepper. Serveres med stekt kylling filet, revet ost og mager kesam. Har du lyst kan du tilsette nachochips.

Kokos og peanøttkrem med friske bær:
  1 boks kokosmelk (fullfett)  
 
1ss sukrin gold
  2 ts kakao
  2 ss sukrin melis
  1ts peanøtt mel
  1 ss sjokoladeprotein pulver
Sett kokos melk i fryseren en liten time.
Ta den ut og bruk kun den stive delen av kokosmelken, ha alt i en bolle og pisk i sammen med en elektrisk visp. Sett tilbake i fryseren i 10 minutt. Ta den ut og nyt den sammen med friske bær! God og sunnere helgekos med god samvittighet- En smaksopplevelse!

Bakte epler og nøtter med mager vanilje kesam

Kutt epler i biter og legg i en ildfast form, ha over hakkede mandler, hasselnøtter og valnøtter. Ha på litt honning og kanel alt etter hvor glad du er i det. Bak i ovnen på 200 grader i 10-15min (se litt an) og server med vanilje kesam. Lett og sunn kos
J

Kommentar fra Ruby:
Tina er en gledesspreder! Pågangsmotet hennes er beundringsverdig. Å ha en støttespiller er en viktig faktor i en livsstilsendring. I tillegg til at Tina hadde med sin mor på jenter og jern var vi en gruppe på 10jenter som motiverte hverandre. Tina spilte en stor rolle med å motivere andre. Gode oppskrifter fra kokken selv, og den utstrålingen hun ga hver onsdag er jeg ganske sikker på smittet over på andre. Det smittet hvert fall over på meg og Hanne som trenere for kurset. Selvsikkerheten til Tina økte fra uke til uke- det kunne jeg- og jeg er sikker på andre også- legge merke til. I løpet av disse ukene ble Tina slankere, sterkere og fikk bedre bevegelighet. En mer selvsikker dame!

GRATULERER TINA- med å finne din balanse!


Tina kom med påskegodt til oss trenere J